Eğitimde Başarı için Altın Kurallar
17 Ocak 2013 Perşembe
Anne-Çocuk
Çocuk
Okul ve dershanedeki rehberlik servisleri ikinci dönemin başlamasıyla birlikte derslerdeki başarısızlığın giderilmesiyle ilgili olarak yoğun bir çalışma temposuna girdiler.
Rehberlik servislerine baş vuran öğrencilerimiz daha çok ders çalışmayla ilgili olarak yerleşmiş yanlış alışkanlıklarından vazgeçmeden nasıl başarılı olabileceklerinin püf noktasını elde etmeye çalışıyorlar.
Ancak maalesef yanlış alışkanlıklar devam ettiği sürece hiçbir püf noktası yoktur ki öğrenciyi başarılı yapsın. Öncelikle ders çalışmanın yanlış alışkanlıklarını ortadan kaldırmak gerekmektedir.
Aşağıda eğitimde başarının altın kuralları diyebileceğimiz maddeler yer almaktadır. Şüphesiz başarının bir çok kuralı vardır. Ancak burada en can alıcı diyebileceğimiz 5 maddeye yer verilmiştir.
DÜZENLİ UYKU:
Sadece
okul başarısı için değil hayat başarısı için gerekli bir unsurdur.
Şöyle bir düşünelim. Eksik uyku uyuduğumuzda ertesi gün ne kadar gergin,
stresli, kırılgan ve kırıcı olduğumuzu tahmin edersiniz. Ertesi gün
yapacak işi olmayanlar için sözüm yok ancak okula gidecek olan öğrenci
-ki bu biz öğretmenler için de gerekli- yeterince uyumalıdır ki ertesi
gün günlük aktiviteleri için motivasyonu tam olsun.
Uykusunu
tam alamayan öğrenci ertesi gün muhtemelen kahvaltısını bile yapmadan
okula gidecek, aç ve uykusuz bir şekilde ders dinlemeye çalışacak
sonuçta da başarısız olacaktır.
İyi
ve yeterli uyuyamayan insanlar kırılgan ve kırıcı olurlar demiştim.
Evet , iyi uyuyamamaktan dolayı gün içerisinde sağlıklı değerlendirme
yapamayan öğrenciler tamamen yanlış anlama kaynaklı birkaç tatsız olayda
yaşadılarsa artık o öğrenciden öğrenme konusunda çok şey beklenemez.
İşte tüm bu nedenlerden dolayı okul başarısı için düzenli uyku şarttır.
DERSLERE ÖN HAZIRLIK:
Öğrenmenin
gerçekleşebilmesi için dersi öğretmenden dinlemeden önce ön hazırlık
yapılmalıdır. Nedeni öğretmen dersi anlatırken öğrencinin o konuyu ilk
defa görmemiş olması gerekir.
Sözel
derslerde derse önceden göz atılmalı, konu başlıkları, alt başlıklar,
resim altları ve italik yazılmış bölümler iyice incelenmeli hatta dersle
ilgili sorular hazırlanmalı ve öğretmen ders anlatırken bu soruların
cevapları araştırılmalıdır.
Sayısal
derslerin ön hazırlığı ise şu şekilde olmalıdır; anlatılacak olan
konuya temel teşkil eden daha önce öğrenilmiş konular çalışılmalı ve
örnekler çözülmelidir. Ertesi gün anlatılacak konunun hiç olmazsa
başlıklarına göz atılmalıdır.
DERS DİNLEME VE NOT TUTMA:
Okula
yada dershaneye uykusunu almış ve işlenecek derse ön hazırlık yapmış
bir şekilde gelen öğrencinin, öğretmenin anlattığı konuları dikkatle
dinlemesi, aktif olarak derse katılması ve önemli yerleri not etmesi
gerekmektedir.
Çünkü
gün sonunda yapacağı tekrarda bu notlardan faydalanacaktır. Ayrıca
sınavda sorulabilecek sorularda bu notlarda yer almaktadır. Öğretmen
ders anlatırken bazı önemli işaretler vermektedir.
Örneğin,
kısaca söyleyecek olursak, yani, buraya dikkat edelim vb. gibi ifadeler
aslında sınavda soru sorulabilecek yerleri işaret etmektedir.
TEKRAR (GÜNLÜK,HAFTALIK,AYLIK):
Öğrenilenlerin
kısa süreli hafızadan uzun süreli hafızaya aktarılabilmesi için günlük,
haftalık ve aylık olmak üzere periyodik aralıklarla tekrar edilmesi
önemli bir konudur. İlk anda % 100 öğrendiğimiz bir konunun 20 dakika
içerisinde % 50 sini, 60 dakika içerisinde % 70 ini 24 saat sonunda da %
80 ini unuturuz.
Bu
nedenden dolayı da günlük, haftalık ve aylık tekrarları aksatmadan
yerine getirmeliyiz. Üzerinde önemle durduğumuz tekrar yapılmadığında,
aslında öğrendiğimiz bilgileri sınavdan önce yeniden öğrenmek zorunda
kalacağımızdan boşuna zaman kaybı olacağı gibi geçmiş konuların
öğrenilmesi o kadarda kolay olmayacak, bu da başarısızlığı beraberinde
getirecektir.
KONU TESTLERİ ÇÖZME VE EKSİKLERİN GİDERİLMESİ:
Öğrenilen
konuların en kısa sürede test edilmesi gerekmektedir. Bu da en güzel
şekilde konu testleriyle yapılabilmektedir. Konular bittikten sonra konu
testleri çözülmeli, yapılamayan sorular üzerinde durulmalıdır.
Eğer
sorular bilmemeden kaynaklı çözülememişse, konuya tekrar dönülmeli ve
yeniden ele alınmalıdır. Yok eğer sorular dikkatsizlikten dolayı
çözülememişse, bu defada motivasyon ve dikkat sağlamayla ilgili okul
yada dershanedeki rehberlik öğretmeninden yardım alınmalıdır.
Eğitimde başarının kuralları yukarıda da belirtildiği gibi bunlarla sınırlı değildir.
AHMET GÜNAY -PSİKOLOJİK DANIŞMAN - Rehberlik Öğretmeni